Friday, April 2, 2010

Buồn hay vui, hận hay mừng ?




Tôi nhận được một bản tin của Cộng Đồng Sydney chuyển cho tôi từ một thân hữu. Trong bản tin 3 phần 4 là quảng cáo về việc tổ chức Mừng 35 năm định cư của Người Việt trên đất Úc và thông báo về Ngày Quốc Hận 30/4 chỉ có 1 phần 4 mà lại còn nằm ở một góc dưới của bản tin nữa. Điều nầy nói lên tầm quan trọng của một bản Thông Báo cho Ngày Quốc Hận.

Chúng ta thường nói "Tháng Tư đen", cho nên nếu tổ chức Biểu Tình sớm hơn 30/4 vài ngày thì vẫn hay hơn sau ngày 30/4. Cho nên chúng ta nên luôn luôn chọn một ngày thích hợp và ý nghĩa nhất cho ngày 30/4, một ngày buồn cho quê hương, một ngày tan thương cho dân tộc và nhất là những ngày chúng ta còn đang sống tha phương. Năm nay, 30/4 nhằm vào ngày thứ Sáu, nếu khó khăn cho đồng bào tham dự biểu tình thì ngày thứ Bảy sẽ là ngày thích hợp nhất và cũng tiện cho những đồng bào ở xa muốn về Canberra để tưởng nhớ đến ngày tan thương hàng năm nầy. Nếu chúng ta tổ chức Biểu tình vào ngày Chủ Nhật sẽ không tránh khỏi ít nhiều thắc mắc trong cộng đồng.

Tôi được biết thêm là Hội Đồng Thành Phố Bankstown có cho Cộng Đồng Sydney $5000 để tổ chức Mừng 35 năm Người Việt định cư ở Úc. Đúng như theo bản tin của CĐ thì Sydney sẽ tổ chức Đêm Thắp Nến, buổi văn nghệ ngoài trời, những trò chơi thể thao, buổi ăn mừng, ...

Những điều nêu ở trên khiến tôi bâng khuân và tự hỏi: Phải chăng chúng ta đang chuyển từ buồn đến vui hay chuyển từ hận đến mừng?

Theo tôi 30/4 vẫn mãi mãi là ngày Đau Thương (Mouring day) cho những ai tự nhận mình là người Việt Tự Do chân chính và sẽ không bao giờ là ngày Ăn Mừng (Celebration day) với bất cứ lý do nào!

Úc Châu, tháng 4 năm 2010
Người Tỵ Nạn 1982
=========
    Recognising the fall of Saigon Bankstown Council
by StreetCorner Staff
03/03/2010


Bankstown City Council has donated $5,000 towards a series of activities being staged by the Vietnamese community which commemorates 35 years since the fall of Saigon.

Project 35, which will begin on the official anniversary date of Friday 30 April and run for three months, will feature a public concert, vigil night, sporting tournament, art exhibition and celebration dinner.

The anniversary marks 35 years since the major wave of immigration to Australia following the Vietnam War. Celebrations, run by the Vietnamese Community of Australia, NSW Chapter (VCA), will pay tribute to the people and governments that enabled refugees to rebuild their lives in Australia.

‘’With more than 10,000 Vietnamese-Australians residing today in Bankstown, the anniversary of the fall of Saigon is of extreme importance to our entire community,’’ said Mayor of Bankstown, Clr Tania Mihailuk.

‘’The anniversary will give us the opportunity to celebrate the various contributions the Vietnamese community have made in enriching our area."

The capture of the South Vietnamese capital, Saigon in 1975 marked the end of the Vietnam War. The fall of the city was preceded by the flight of tens of thousands of South Vietnamese civilians seeking refugee status in countries around the world. Many Vietnamese settled in Australia under refugee and humanitarian programs.

Project 35 will run in partnership with various government agencies, member associations and private businesses. The Vietnamese Community in Australia is the umbrella organisation providing leadership on issues affecting Vietnamese-Australians and their families. The NSW branch has actively provided important community-based services in Bankstown for many years.

Source: http://www.streetcorner.com.au/news/showPost.cfm?bid=13619&mycomm=WC



No comments:

Post a Comment